۱۴۰۲ مرداد ۱۲, پنجشنبه

آمریکا: استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است

 


لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد گفت، استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. 

خانم گرینفیلد در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و نیز ارسال پهپادهای ایران به آمریکای لاتین و اقدام احتمالی شورای امنیت در این زمینه، اظهار داشت: «در مورد پهپادهای ایرانی، استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است. ما از سازمان ملل درخواست کرده‌ایم تا تحقیقاتی را به‌ویژه در رابطه با استفاده روسیه از این پهپادها در اوکراین انجام دهد.»

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل اضافه کرد: «هر جای دیگری که از پهپادهای ایران استفاده می‌شود٬ باید محکوم شود و در این زمینه تحقیقات شود، زیرا چنین اقدام قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می کند.»

آمریکا از روز سه‌شنبه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه اوت به عهده دارد.

استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین در یک سال گذشته واکنش‌های گسترده‌ای در اروپا و آمریکا درپی داشته است.

پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵) قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تأیید این توافق تصویب کرد.

آمریکا و کشورهای غربی می‌گویند، روسیه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ صدها پهپاد مهاجر و شاهد از ایران دریافت کرده است، در حالی که این قطعنامه همه کشورها را از انتقال این‌گونه تسلیحات از ایران بدون تایید قبلی شورای امنیت منع می‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ۳۰ تیرماه به‌رغم شواهد گسترده‌ای که توسط اوکراین و کشورهای غربی ارائه شده است، مدعی شد که اتهام صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه به منظور به‌کارگیری آن‌ها علیه اوکراین، بی‌اساس است.

ایران برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را تکذیب می‌کرد، اما سرانجام با ارائه شواهد و مدارک معتبر از سوی نهادهای غربی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، آبان پارسال این موضوع را تأیید کرد، اما مدعی شد که پهپادها قبل از جنگ اوکراین و در شمار محدود تحویل روسیه شده است.

در همین حال، توافق نظامی اخیر بولیوی با ایران نیز واکنش‌هایی در پی داشته است و دولت آرژانتین و احزاب مخالف دولت در بولیوی روز دوشنبه دوم مرداد از دولت بولیوی خواستند در این زمینه توضیح دهد.

گوستاو آلیاگا، رئیس کمیسیون امور دفاعی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان بولیوی، هفته گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود: «تمام اطلاعاتی که من در این زمینه دارم بر اساس گزارش رسانه‌هاست.»

این نماینده مخالف دولت بولیوی اضافه کرده بود: «در این گزارش­‌ها گفته می‌شود که ایران قرار است به ما پهپاد و یا موشک بدهد. همه این موضوعات بخصوص به‌دلیل این که طرف مقابل ایران است جای نگرانی دارد. نمی‌توانم درک کنم که چرا بولیوی خود را در یک چنین مناسبات پیچیده و دشواری درگیر کرده است.»

اتحادیه اروپا که تاکنون سه بسته تحریمی علیه ایران به خاطر ارسال صدها پهپاد انتحاری به اوکراین وضع کرده، دو هفته پیش نیز تحریم‌های محدودکننده تکمیلی علیه تهران را اعمال کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.