۱۴۰۲ مرداد ۱۲, پنجشنبه

ادعای قوه قضائیه: اتهام نیلوفر حامدی و الهه محمدی ارتباطی به مرگ مهسا امینی ندارد

 


سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد با اعلام این‌که پروندهٔ نیلوفر حامدی و الهه محمدی در مرحلهٔ «انشاء رأی» است، گفت: «موضوع اتهامی این دو خبرنگار ارتباطی با گزارش مرگ خانم مهسا امینی و حرفهٔ خبرنگاری آن‌ها ندارد.» 

مسعود ستایشی همچنین بار دیگر مدعی شد «این اشخاص در مقاطعی همکاری‌هایی با دولت متخاصم آمریکا داشتند» و وعده داد «به‌زودی گزارش کاملی از این موضوع در اختیار عموم قرار خواهد گرفت».

نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگارانی هستند که به‌‌دلیل انتشار گزارش جان‌باختن و خاکسپاری مهسا امینی در روزنامه‌های داخل کشور در همان روزهای نخست اعتراضات «زن زندگی آزادی» بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

سخنگوی قوهٔ قضائیه پیشتر هم اتهامات این دو خبرنگار را ازجمله «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» اعلام و در عین حال دو اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» را هم برای آن‌ها عنوان کرده بود.

ادعای ربط نداشتن بازداشت این دو خبرنگار به کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و حرفه‌ٔ خبرنگاری آنان در حالی دوباره مطرح می‌شود که این دو روزنامه‌نگار پس از انتشار گزارش‌های خود از چگونگی جان باختن و محدودیت‌های حکومت برای برگزاری مراسم خاکسپاری مهسا امینی بازداشت شدند.

هفتهٔ گذشته جلسه نهایی رسیدگی به پرونده این دو روزنامه‌نگار در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

حامدی و محمدی بعد از ۹ ماه بازداشت، در جریان دادگاه، ضمن رد همه اتهامات، از عملکرد خود به‌عنوان روزنامه‌نگار دفاع و تأکید کردند افتخار می‌کنند به این‌که صدای مردم بوده‌اند.

در روزهای اخیر بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی خواستار برگزاری علنی دادگاه این دو روزنامه‌نگار شدند، اما در نهایت محاکمهٔ آن‌ها به شکل غیرعلنی برگزار شد.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی یکی از سرکوبگران بزرگ مطبوعات در جهان است.

این سرکوب‌ها پس از آغاز اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» شدت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.