۱۴۰۲ فروردین ۳, پنجشنبه

انتقادها از سخنرانی علی خامنه‌ای؛ از وعده‌های اقتصادی تا بی‌توجهی به نمادهای فرهنگی

 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی نوروزی خود در حرم امام هشتم شیعیان در روز اول فروردین ۱۴۰۲ مواردی را بیان کرد که در شبکه‌های اجتماعی و محافل سیاسی انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت. 

علی خامنه‌ای اعتراضات شش ماه اخیر در ایران را «اغتشاشات» نامید و آن را به «دشمن» نسبت داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی سال‌ها اخیر همواره اعتراضات مردم را «اغتشاش» نامیده و تحت این عنوان با شهروندان معترض برخوردهای قضایی کرده‌اند.

علی خامنه‌ای تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را رد کرد و آن را «حرف بیگانگان» خواند.

طی شش ماه گذشته شماری از چهره‌های شاخص منتقد یا مخالف جمهوری اسلامی خواستار تغییر قانون اساسی ایران برای حل بحران موجود شدند.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود «تورم» و «گرانی» را دو مشکل اصلی اقتصاد کشور عنوان کرد، با این حال از اقدامات اقتصادی دولت رئیسی حمایت کرد و آنها را از «شیرینی‌های سال ۱۴۰۲» نامید.

این اظهارات در حالی است که طی هفته‌های گذشته اعتراضات معیشتی بسیاری از سوی کارگران، فرهنگیان و بازنشستگان در ده‌ها شهر ایران برگزار شد.

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که با کنترل مسائل اقتصادی، می‌توان همه مشکلات کشور را حل کرد و سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامید.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر معترضان در ایران علاوه بر مشکلات اقتصادی، از رویکرد حکومت در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز انتقاد کرده و خواستار گذار از جمهوری اسلامی هستند.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش دست‌داشتن در جنگ اوکراین را «ادعایی دروغین» نامید و «قاطعانه» آن را رد کرد.

این در حالی است که شواهد بسیاری از کمک‌های نظامی جمهوری اسلامی به روسیه در حمله به اوکراین وجود دارد. طی ماه‌های گذشته گزارش‌ها و تصاویر متعددی منتشر شد که از ارسال تجهیزات نظامی مانند پهپاد و موشک بالستیک، از سوی تهران به مسکو پرده برداشت.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز لحن و ادبیات علی خامنه‌ای را «تند و عصبی» دانستند و او را «دیکتاتوری» خطاب کردند که می‌داند مردم به حرف‌هایش گوش نمی‌دهند، اما همچنان تقصیرها را به گردن «دشمن» می‌اندازد.

برخی دیگر نیز از نبود نمادهای فرهنگی و باستانی ایران در محل حضور علی خامنه‌ای برای پیام نوروزی‌اش انتقاد کردند.

علی خامنه‌ای در حالی پیام نوروزی داد که شماری از شهروندان ایران در چندین شهر از جمله تهران، کرج، سنندج، رشت و شیراز با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» به استقبال نوروز ۱۴۰۲ رفتند.

طی سال‌های اخیر به ویژه از دی‌ماه ۹۶ به بعد، معترضان در ایران با شعارهای خود شخص علی خامنه‌ای و حکومت جمهوری اسلامی را هدف قرار دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...