۱۴۰۲ فروردین ۸, سه‌شنبه

گزارش سالانه عفو بین‌الملل: موارد صدور و اجرای احکام اعدام در ایران افزایش یافته است

 


عفو بین‌الملل روز سه شنبه در گزارش سالانه خود درباره ایران، اعلام کرد سال گذشته علاوه بر افزایش شمار اعدام‌ها، صدها تن از معترضان کشته، مجروح و بازداشت شدند. 

در این گزارش همچنین به افزایش صدور احکام اعدام و از سرگیری اجرای اعدام در ملأعام اشاره شده است.

وبسایت هرانا شمار اعدام‌ها در سال گذشته را ۶۱۷ مورد اعلام کرده و نوشته که این آمار در مقایسه با دو سال قبل، رشدی ۸۰ درصدی داشته است.

در جریان اعتراضات، چهار تن از معترضان بدون دسترسی به وکیل انتخابی، در احکامی شتاب‌زده به اعدام محکوم شده و به چوبه دار سپرده شدند. همچنین شمار دیگری از معترضان بازداشت‌شده احکام اعدام دریافت کرده اند.

به گزارش عفو بین‌الملل، همزمان با کشته و مجروح شدن صدها تن از معترضان، هزاران تن دیگر نیز با بازداشت‌های خودسرانه و محاکمات ناعادلانه مواجه شدند.

در پی اعتراضات پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت‌ ارشاد، بیش از ۵۰۰ تن از معترضان در پی اصابت گلوله یا ضرب و شتم نیروهای امنیتی کشته و هزاران تن از معترضان نیز بازداشت و زندانی شدند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، در اسفندماه گذشته بدون اشاره به آمار کل بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، اعلام کرد ۲۲ هزار تن از کسانی که در جریان اعتراضات شش ماه گذشته بازداشت‌ شده بودند، «عفو» و آزاد شدند.

عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش خود، به تشدید تبعیض‌ و خشونت علیه زنان، اقلیت‌های جنسی، مذهبی، و قومی در ایران اشاره کرده و نوشته که ناپدیدسازی‌های قهری و شکنجه همچنان به شکل سازمان‌یافته و فراگیر اعمال شده است.

اعمال مجازات‌های بی‌رحمانه شامل شلاق، قطع عضو و کور کردن، همزمان با مصونیت ناقضان حقوق بشر از مجازات، از جمله محورهای گزارش عفو بین‌الملل محسوب می‌شود.

بر پایه اطلاعات گردآوری شده به وسیله بنیاد عبدالرحمان برومند که موارد نقض حقوق بشر در ایران را رصد می کند، دادگاه‌های ایران در سال گذشته ۱۷۸ حکم شلاق صادر کرده‌اند.

عفو بین‌الملل به تشدید سرکوب‌ معترضان و اعمال محدودیت علیه هرگونه مخالفت‌ مسالمت‌آمیز هم اشاره کرده است.

این نهاد حقوق‌بشری، استقلال نداشتن قوه قضاییه، ناپدیدسازی‌های قهری، اعترافات اجباری تحت شکنجه و برگزاری محاکمات صوری را پیش‌زمینه صدور احکام زندان، شلاق و اعدام برای متهمان ذکر کرده است.

عفو بین‌الملل در بخش دیگری از گزارش خود به انتقاد کارشناسان اقلیمی از بی‌توجهی مقامات ایران به بحران زیست محیطی پرداخته است. ایران با مخاطراتی از جمله خشکی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، جنگل‌زدایی و آلودگی آب و هوا مواجه است.

محیط زیست ایران به دلایلی از جمله سوءمدیریت و فساد با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.