۱۴۰۲ تیر ۱۳, سه‌شنبه

رسیدگی به «نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران» در نشست دوره‌ای شورای امنیت

 


باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، بار دیگر تهران را در پیوند با جنگ اوکراین به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرد و خبر داد که نشست دوره‌ای شورای امنیت قرار است روز پنج‌شنبه ششم ژوئیه (۱۵ تیر) با این موضوع برگزار شود. 

او روز دوشنبه ۱۲ تیر به خبرنگاران گفت که «ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده در جنگ علیه اوکراین، این قطعنامه را نقض کرده است؛ بنابراین مسائل و نگرانی‌های زیادی است که ما به آنها در ۶ ژوئیه رسیدگی خواهیم کرد.»

باربارا وودوارد روز دوشنبه به مناسبت ریاست دوره‌ای کشورش در ماه جاری میلادی بر شورای امنیت در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک به پرسش‌ها پاسخ می‌داد.

پس از امضای برجام بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تأیید این توافق تصویب کرد.

درپی گزارش‌های مربوط به تحویل پهپادهای جنگی از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، کشورهای حاضر در شورای امنیت سازمان ملل در نشستی در سال ۱۴۰۱ بر لزوم تحقیقات سازمان ملل دربارهٔ نقض قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا توسط ایران تأکید کرده بودند.

باوجود گزارش‌های متعدد حضور پهپادهای ایرانی در این جنگ، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، تأکید کشورها بر لزوم انجام تحقیقات در این مورد را «یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین» دانسته است.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز یازدهم تیر نوشت که بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی قصد دارند با تمدید تحریم‌ها علیه ساخت موشک بالیستیک ایران، برای نخستین بار توافق برجام را «نقض کنند». این تحریم‌ها بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شده، ۲۶ مهر به پایان می‌رسد.

نگرانی از حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران

خانم وودوارد روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی دربارهٔ روند برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت که «ما نگران این اقدامات ایران هستیم. این کشور سه برابر بیشتر از حداقل مقدار مورد نیاز اورانیوم غنی‌شده برای ساخت یک سلاح هسته‌ای، اورانیوم ذخیره کرده است.»

او همچنین گفت که «بنابراین ذخایر اورانیوم و همچنین توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم بسیار بالا است. این وضعیت برای ما بسیار نگران‌کننده است. به همین دلیل برای اقدامات بعدی با سه متحد اروپایی از نزدیک همکاری می‌کنیم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.