۱۴۰۲ تیر ۱۳, سه‌شنبه

ابراز نگرانی قالیباف از ایجاد «دوقطبی» در جامعه ایران با تصویب لایحه حمایت از حجاب اجباری

 


همزمان با ادامه مقاومت زنان ایرانی در برابر حجاب اجباری در سطح جامعه، رئیس مجلس ایران گفته لایحه «حمایت از حجاب» به‌زودی در مجلس بررسی می‌شود و یک عضو شورای نگهبان هم خواستار محدودیت برای چهره‌های مشهور مخالف حجاب اجباری شده است. 

رسانه‌ها در ایران روز دوشنبه ۱۲ تیر پاسخ محمدباقر قالیباف به همسر یکی از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق را منتشر کرده‌اند که در آن ادعا کرده «حتی یک روز در تصویب قانون عفاف و حجاب تأخیر نخواهیم داشت.»

این در حالی است که بعد از تصویب یک فوریت این لایحه در مجلس، یکی از نمایندگان مجلس گفت به دلیل تعداد زیاد لوایح یک فوریتی در نوبت، تصویب این قانون به «عمر این مجلس نمی‌رسد.»

محمدباقر قالیباف که پیش‌تر نیز گفته بود نباید درباره تصویب لایحه حجاب «عجولانه» عمل کرد، در پاسخ مکتوب به همسر یکی از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق، به «اشکالات» این لایحه تدوین شده توسط قوه قضائیه اشاره کرده و نوشته اگر «قانونی ناکارآمد» تصویب شود، «توپ بی‌حجابی» در زمین پلیس می‌افتد.

او همچنین از «ایجاد دوقطبی در جامعه، سوءاستفادهٔ دشمن، مجرم‌کردن نوجوانان و جوانان» با تصویب این لایحه که مجازات‌هایی را برای افراد مخالف حجاب اجباری در نظر گرفته، ابراز نگرانی کرده است.

قالیباف در عین حال وعده داده که «حتی یک روز در تصویب قانون تأخیر نخواهیم داشت و شما به‌زودی شاهد بررسی آن در مجلس خواهید بود.»

از سوی دیگر احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان، روز دوشنبه ۱۲ تیر بار دیگر رعایت نکردن حجاب اجباری را «منکر» خواند و به «سلبریتی‌های» مخالف این قاعده تاخت.

او گفت درباره این افراد مشهور مخالف حجاب اجباری باید «نهی از منکر» انجام شود و ادامه فعالیت آنها بدون «اظهار ندامت و پشیمانی» را هم «منکر» دانست.

این در حالی است که ماه گذشته فاش شد سازمان سینمایی وزارت ارشاد در نامه‌ای به اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران خواستار استفاده نکردن از بازیگران «هنجارشکن» در فیلم‌های سینمایی شده بود.

همچنین در ماه‌های اخیر و به دنبال حمایت هنرمندان از اعتراض‌های سراسری بعد از جان باختن مهسا امینی، ده‌ها تن از آنها احضار، بازداشت، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله شدند.

با این حال از ابتدای امسال، بازیگرانی مانند فاطمه معتمدآریا، افسانه بایگان، کتایون ریاحی، گلاب آدینه، باران کوثری و پانته‌آ بهرام بدون حجاب اجباری در برنامه‌ها و اماکن عمومی شرکت کردند و خبر احضار آنها به قوه قضائیه منتشر شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.