۱۴۰۲ مرداد ۱۲, پنجشنبه

۱۵ تشکل سیاسی مخالف جمهوری اسلامی «میثاق حق زندگی» را منتشر کردند

 



 15 تشکل و حزب دموکراسی‌خواه و مخالف جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد با انتشار متن «میثاق حق زندگی»، آن را به عنوان «یک میثاق پایه‌ای عمومی در دورهٔ مبارزه با» حکومت فعلی ایران، جریان گذار و پس از آن، به مردم ایران پیشنهاد دادند. 

تشکل‌های یادشده ارکان این میثاق را «حق داشتن حق، منتزع از هرگونه گرایشات سیاسی، دینی، جنسی، عقیدتی و اتنیکی»، «منع مطلق اعدام» و «منع مطلق شکنجه جسمی و روانی، پایبندی به رویهٔ قضایی عادلانه، شفاف، شکایت‌پذیر و بدون هیچ استثنایی» اعلام کرده‌اند.

با آغاز اعتراضات سراسری در ایران که در واکنش به کشته‌شدن مهسا امینی از ۲۶ شهریور آغاز شد، نیروها و گروه‌های سیاسی در داخل و خارج از کشور تلاش خود را برای تشکیل یک جبههٔ متحد از نیروهای مخالف جمهوری اسلامی افزایش داده‌اند.

در همین زمینه بیست تشکل صنفی و مدنی مستقل و غیردولتی ایران ۲۵ بهمن‌ پارسال در بیانیه‌ای با تأکید بر شعار «زن، زندگی، آزادی»، مطالبات «حداقلی» خود برای بهبود شرایط کشور را اعلام کردند.

امضاکنندگان «میثاق حق زندگی» با بیان اینکه همهٔ انسان‌ها دارای حقوق شهروندی هستند، اعلام کرده‌اند متعهد می‌شوند هیچ شهروندی را سزاوار «مجازات اعدام و سلب حق حیات» ندانسته و هرگونه شکنجه «جسمی و روانی» را بی‌اعتبار بدانند.

در این متن با اشاره به پایبندی به «اعلامیهٔ جهانی حقوق‌ بشر» آمده، که این تشکل‌ها تعهد می‌دهند تا «اختلاف نظر سیاسی و عقیدتی را بهانهٔ اتهام‌زنی قرار ندهند و حقوق برابرِ سزاوار همگان را بنابر سلیقهٔ خود و مصلحت گروه خود پایمال نسازند».

اتحاد جمهوری‌خواهان ايران، همبستگی جمهوری‌خواهان ايران، سازمان‌های جبهه ملی ايران در خارج از کشور، حزب مشروطه ایران، جبهه ملی ايران-اروپا، حزب چپ ايران، سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)، حزب دموکراتيک مردم ايران، شورای مديريت گذار، شورای ملی تصميم، حزب دموکرات آذربايجان، نقشه راه برای دموکراسی در ایران، جبهه مردمان ايران، همبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران، کنگره ملیت‌های ایران فدرال، أحزاب و تشکل‌های سیاسی هستند که این میثاق را امضا کرده‌اند.

شش چهره شناخته‌شدهٔ مخالف جمهوری اسلامی شامل رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، عبدالله مهتدی و نازنین بنیادی نیز ۱۹ اسفند پارسال، منشوری با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» منتشر، و هدف از آن را «ایجاد همدلی برای پیروزی انقلاب 'زن زندگی آزادی' و سرنگونی جمهوری اسلامی و رسیدن به ایران آزاد و دموکراتیک» اعلام کردند.

با وجود این، حامد اسماعیلیون و نازنین بنیادی پس از مدتی به صورت رسمی و با انتشار متن‌هایی جداگانه از این منشور کناره‌گیری کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.