۱۴۰۲ فروردین ۱۸, جمعه

کوچ به وقت ناامیدی؛ ایرانیان در رتبه دوم جمعیت مهاجر به ترکیه

 


ترکیه شاید مهمترین مقصد ایرانیانی است که برای ورود به دروازه کشورهای غربی و یا تجربه زندگی متفاوت، در سالهای اخیر به این کشور مهاجرت و یا در آن جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

مرکز آمار ترکیه از مهاجرت بیش از ۸۰ هزار ایرانی به ترکیه در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد که شهروندان ایرانی پس از عراقی‌ها، در جایگاه دوم مهاجرت به ترکیه قرار دارند.

براساس این آمار، از هشتاد هزار ایرانی هجرت کرده به ترکیه، ۵۱.۹ درصد مرد و ۴۸.۱ درصد زن هستند. همچنین افراد متعلق به گروه سنی جوانان ۲۰-۲۴ سال با ۱۲.۳ درصد از لحاظ تعداد در بین مهاجران ایرانی رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

رصدخانه مهاجرت ایران، در گزارشی با اتکا به آمارهای بین‌المللی نوشت: « ایران در رتبه هشتم بدترین کشورهای جهان برای زندگی قرار دارد.»

براساس این گزارش این رتبه‌بندی براساس شاخص فلاکت به‌ دست آمده است؛ شاخصی اقتصادی که با توجه به وضعیت بیکاری، تورم و دیگر موارد محاسبه می‌شود.

همین وضعیت نامناسب اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در ایران باعث خروج نیروی کار ماهر از کشور شده است و مرور آمار کشورهای اروپایی و استرالیا این مهم را تایید می‌کند. بر اساس آمارهای منتشر شده، استرالیا در سال ۲۰۲۱ تعداد ۹۱۸ ویزای کاری برای ایرانیان صادر کرده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ نزدیک به سه‌ برابر شده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور هم ۱۶ فروردین با انتقاد از عدم تعیین به موقع تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲، از افزایش مهاجرت پزشکان ابراز نگرانی کرد و گفت: «اگر افزایش مناسب و بر اساس واقعیت را برای تعرفه‌های پزشکی در نظر نگیرند، انگیزه‌ها کم می‌شود. در حال حاضر می‌پرسیم که چرا مهاجرت پزشکان زیاد شده، چرا صندلی‌های تخصص و فوق‌تخصص خالی مانده است و ... همین موارد علت این اتفاقات است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.