۱۴۰۱ اسفند ۲۶, جمعه

یک نماینده مجلس: قبوض گاز تا «۲۰ برابر» افزایش یافته و احتمال «تنش اجتماعی» وجود دارد

 


در حالی که زمستان امسال ایران با مشکلات فراوان گازرسانی مواجه بود، یک نماینده مجلس شورای اسلامی از افزایش تا ۲۰ برابری قبوض گاز برای برخی مصرف‌کنندگان خانگی خبر داد.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه بیست و چهارم اسفند ماه مجلس گفته است این افزایش «۱۰ تا ۲۰ برابری» قبوض گاز، «موجبات نگرانی مردم در مناطق مختلف را فراهم کرده است.»

او در تذکری خطاب به جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی اظهار داشته است: قبوض گاز جدید مردم را «نگران» کرده و این وضعیت به سمت «یک تنش اجتماعی» کشیده خواهد شد.

دی‌ماه سال جاری بسیاری از نقاط ایران با سرمای شدید زمستانی و همزمان بحران تامین گاز مواجه شد که سبب شد تا برای چندین روز مشترکان بسیاری در کشور با قطعی گاز در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد روبرو باشند.

از همین رو بود که محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران بیست و سوم دی‌ماه در گفتگو با خبرگزاری «ایلنا» اعلام کرد که شرایط «کمبود گاز» در کشور «بحرانی» شده و از مردم خواست بخاری‌ خانه خود را «۶ ساعت در روز» خاموش کنند.

چالش افزایش شدید قبوض گاز مصرف‌کنندگان خانگی از روزهای نخست پس از موج سرمای زمستانی دی‌ماه نمایان شد تا آنجا که چهارم بهمن‌ماه برخی رسانه‌های محلی استان همدان از جمله «هگمتانه آنلاین» با انتشار تصاویر «قبض گاز» برخی مشترکان این مناطق، از «نجومی» شدن آنها خبر داده بودند.

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنان امروز چهارشنبه خود خطاب به وزیر نفت جمهوری اسلامی و در انتقاد از رقم قبوض گاز، گفته است: مردم برای «حفاظت از خانواده‌های خود» به رغم «صرفه‌جویی» مجبور به مصرف گاز شده‌اند و «نه گاز را قاچاق کردند و نه از آن سوءاستفاده کردند.»

یوسف داودی، از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ششم بهمن‌ماه با انتقاد از «عملکرد شرکت گاز»، گفته بود در «شهرهای غربی» ایران که درجه هوا به «منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد» هم می‌رسد، اما «در کمال ناباوری» شرکت ملی گاز، بهای گاز خانگی را «از ۴۱ تومان به ۶ هزار تومان افزایش داده است.»

اوج‌گیری اعتراض‌ها به قبوض گاز، سبب شد تا باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پانزدهم اسفندماه از صدور قبض‌های «۷ میلیون تومانی» خبر دهد و فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی را مامور کند تا با توجه به «همزمانی بررسی ردیف بودجه‌های مربوط به انرژی» در مجلس، «موضوع قبض‌ها» را نیز پیگیری کند؛ پیگیری که تاکنون نتیجه‌ای از آن اعلام نشده و صدور قبض‌های میلیونی برای خانواده‌ها، همچنان ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...