۱۴۰۱ بهمن ۲۸, جمعه

ادامه مسمومیت‌های مرموز دانش‌آموزان؛ وزیر آموزش و پرورش: شایعات فضای مجازی است

 


در حالی که شماری از دانش‌آموزان در اردبیل، ساری، قم، و تهران با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند، وزیر آموزش و پرورش گفته است که «بخش اعظم» این مشکل ناشی از «شایعات فضای مجازی» است.یوسف نوری همچنین گفته است: «از مراجع ذی‌صلاح گزارش گرفتیم و گفتند مشکلی وجود ندارد.» 

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، نیز مسمومیت را «بسیار خفیف» توصیف کرده و می‌گوید عامل آن «میکروبی نیست.»

پیشتر، شماری از مقامات آموزش و پرورش، «استرس و اضطراب» را به عنوان عامل مراجعه دانش‌آموزان به بیمارستان مطرح کرده بودند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین داشتن «بیماری‌های زمینه‌ای» را عامل بیمارستانی شدن دانش‌آموزان عنوان کرده است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید «فوبیا» دلیل احساس خفگی در دانش‌آموزان است.

احمد امیرآبادی فراهانی گفته است: «اگر در جمعی ۸ تا ۱۰ نفر بگویند در حال خفه شدن هستیم، افراد دیگر که بیماری زمینه‌ای داشته باشند نیز احساس خفگی می‌کنند.»

در شبکه‌های اجتماعی، ویدئویی از یکی از دانش‌آموزان مدرسه «شاهد رضویه» قم منتشر شده است که می‌گوید مدیر مدرسه هم پس از آن که او دو بار حالش بد شده، گفته است که او بیماری قلبی دارد، در حالی‌ که این دانش‌آموز‌ چنین مشکلی ندارد.

این دانش‌آموز همچنین می‌گوید: «اگر استرس است، چرا معلمان هم درگیر شدند؟ چرا کارکنان آتش‌نشانی مسموم شدند؟ می‌گویید پوست پرتقال روی شوفاژ بوده است، پس چرا کسانی که در حیاط بودند هم مسموم شده‌اند؟»

ویدیویی نیز از پدر یکی از دانش‌آموزان منتشر شده است که به فرماندار قم می‌گوید خودش جانباز شیمیایی است و شاهد ماجرا بوده است. او تاکید می‌کند که فرزندش پس از این حادثه قادر به راه رفتن نیست.

در تهران نیز روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهر تهران علت مسمومیت دانش‌آموزان را استفاده از «اسپری حشره‌کش» اعلام کرده است.

عدم پاسخگویی مقامات، تعدادی از خانواده‌های دانش‌آموزان در قم را واداشت تا مقابل فرمانداری این استان تجمع کنند و خواستار «شفافیت» در این مورد شوند. گزارش‌های منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد نیروهای امنیتی مانع ورود والدین به ساختمان فرمانداری شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه نیز از شکایت ۳۰ نفر از خانواده‌ها خبر داده است.

در حالی که نزدیک به دو ماه از بروز نخستین موارد مسمومیت گذشته است، هنوز هیچ‌یک از مقامات پاسخ روشنی به والدین نگران نداده‌اند.

رئیس علوم پزشکی قم از مدیریت بحران استان قم خواسته است تا هوای منطقه‌ای را که دانش‌آموزان در آن مسموم شده‌اند «در کیسه‌های نایلون فریزری» نمونه‌برداری کنند؛ اظهار نظری که انتقاد بسیاری از کارشناسان و متخصصان بهداشتی را به همراه داشت.

بیشترین موارد مسمویت دانش‌آموزان در قم مشاهده شده است و به گزارش رسانه‌های ایران از اول آذر تاکنون، ۲۰۶ دانش‌آموز با علائم مسمومیت به مراکز درمانی و بیمارستان‌ مراجعه کرده‌اند.

این موضوع به فرضیه‌های دیگر از جمله عمدی بودن این مسمومیت و احتمال دست داشتن نیروهای تندروی مذهبی در این رابطه نیز دامن زده است. نفیسه مرادی، دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا در یادداشتی نوشت که تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه، «ظن خرابکاری ناشی از دیدگاه‌های طالبانی» را تقویت می‌کند.

به رغم کم اهمیت جلوه دادن موضوع توسط وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از ورود وزارت اطلاعات به این پرونده خبر داده است.

عباس ذاکریان، فرماندار قم روز چهارشنبه ۲۵ بهمن گفت که «سازمان پدافند غیر عامل»، نمونه‌برداری‌های لازم را انجام داده است و «هیچ عامل ایجادکننده مسمومیت» در خون دانش‌آموزان مشاهده نشده است.

او همچنین گفت که با دستور فرمانده سپاه پاسداران، تیم‌هایی برای «رصد و پایش» در مدارس قم اعزام شدند و «به جز یک مورد که هنوز پاسخش مشخص نیست» دیگر‌ نمونه‌ها «منفی» اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...