۱۴۰۱ بهمن ۲۵, سه‌شنبه

خانواده چهار کشته‌شده هواپیمای اوکراینی به دلیل «عدم‌استقلال» دادگاه نظامی تهران شکایت خود را پس گرفت

 


عباس صادقی که چهار عضو خانواده‌اش را در جریان شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای اوکراینی از دست داده، می‌گوید این خانواده به دلیل بی‌صلاحیتی و بی‌عدالتی دادگاه نظامی استان تهران، شکایت خود را پس گرفته است. 

آقای صادقی که پسر و عروسش الوند صادقی و نگار برقعی، و دختر و نوه‌اش سهند صادقی و سوفی امامی را در جریان ساقط شدن پرواز پی‌اس ۷۵۲ از دست داد، با گذشت سه سال از سرنگونی این هواپیما، در یک پیام ویدئویی گفت: «امروز ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ شکایت خود را مسترد کردیم زیرا بر این باوریم که این دادگاه نه صلاحیت، نه توانایی و نه اراده رسیدگی مستقل و بی‌طرفانه را دارد.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ در فاصله کوتاهی پس از برخاستن از فرودگاه، در آسمان تهران هدف شلیک موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه سرنشینان آن کشته شدند.

جمهوری اسلامی ایران که به مدت سه روز شلیک موشک به هواپیما را انکار کرد، اما سرانجام در ٢١ دی ۱۳۹۸ مسئولیت آن را بر عهده گرفت و تا کنون جلسه‌هایی را در دادگاه برای رسیدگی به پرونده شلیک به هواپیما برگزار کرده که از دید بسیاری، تنها تلاش می‌کند فرضیه «خطای انسانی» توسط چند کارمند پایین‌رتبه را پیش ببرد.

به گفته پدر دادخواه الوند و سهند صادقی، «در سه روز ساقط کردن هواپیمای پی‌اس۷۵۲ با نشر اکاذیب و دروغگویی ضمن تخریب آثار جنایت و از بین بردن آثار جرم، ستاد کل مدعی شد بر اثر خطای انسانی به صورت غیرعمد این هواپیما ساقط شده است و سه روز بعد نیز توسط رهبری اثبات‌شده اعلام شد؛ بنابراین خطای انسانی نقشه راه و خط مشی تحقیقات دادسرا قرار گرفت.»

آقای صادقی با بیان این که کارشناسان پرونده همان مأموران نظامی بودند، گفت که آنها «با قلب واقعیت حقیقت را به مسلخ بردند و سپس در دادگاه همین خط مشی ادامه داشت.»

او با استناد به ماده چهار کنوانسیون مونترآل،‌ می‌گوید که به صلاحیت دادگاه اعتراض کرده‌اند، اما به آن توجه نشد و «متهمان و عاملان اصلی این جنایت تحت تعقیب قرار نگرفتند.»

الوند صادقی(راست)، نگار برقعی، سهند صادقی، سوفی امامی، چهار عضو خانواده عباس صادقی که بر اثر شلیک به هواپیمای اوکراینی جان باختند.
الوند صادقی(راست)، نگار برقعی، سهند صادقی، سوفی امامی، چهار عضو خانواده عباس صادقی که بر اثر شلیک به هواپیمای اوکراینی جان باختند.

آقای صادقی اضافه کرد: «از ۱۴ جلد پرونده به این نتیجه رسیدم که این جنایت یا در قالب جنایت جنگی رخ داده و یا جنایت علیه بشریت، چرا که در آن شب جنگی و پرتنش به دستور شورای عالی امنیت ملی حریم هوایی باز گذاشته شد و سامانه موشکی در زیر دالان و کریدور هوایی و در مسیر پروازهای بین‌المللی مستقر گردید. لذا بر این باوریم که این جنایت عمدی بوده و هیچ تردیدی در این ندارم.»

پیش از این، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» این دادگاه‌ها را «نمایشی» خوانده است.

این انجمن در بیانیه‌ای گفته است: «هیچ فرمانده‌ عالی‌رتبه و حتی میانی در میان متهمان نیست. اتهامات بر اساس خطای انسانی و سهل‌انگاری تنظیم شده است. هیچ کارشناس مستقلی به کار گرفته نشده است. همه‌چیز پشت درهای بسته و بدون آگاهی خانواده‌ی جانباختگان شکل گرفته است.»

شماری از خانواده‌های جانباختگان سرنگونی پرواز «پی‌اس ۷۵۲»، در کانادا پیگیر این پرونده هستند و مقدمات ارجاع این پرونده به دادگاه لاهه نیز آغاز شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...