۱۴۰۱ دی ۱۶, جمعه

شهروندان بهائی؛ آزادی موقت سامان خادم و انتقال پویا نوروزی به زندان عادل آباد شیراز

 


خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه، پویا نوروزی شهروند بهائی ساکن شیراز، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. وی علیرغم گذشت ۲۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسر میبرد. همچنین سامان خادم شهروند بهائی ساکن شیراز با تودیع قرار وثیقه از زندان عادل‌ آباد شیراز آزاد شد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱، پویا نوروزی شهروند بهائی علیرغم گذشت ۲۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای نوروزی عنوان کرد: “وی روز گذشته چهارشنبه ۱۴ آذرماه، پس از پایان مراحل بازجویی به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده است. این شهروند بازداشتی از ابتدای دستگیری (۲۵ روز) تاکنون، امکان ملاقات با خانواده را نداشته است.”

پویا نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز، در تاریخ ۲۰ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت این شهروند، منزل و محل کار وی را مورد تفتیش قرار دادند.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

افزون بر این، روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه، سامان خادم شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

آزادی وی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

دادگاه رسیدگی به پرونده آقای خادم حدود یک ماه و نیم دیگر برگزار خواهد شد و جزئیات بیشتر در مورد اتهامات مطروحه و تعیین شعبه این دادگاه توسط هرانا در دست بررسی است.

آقای خادم در تاریخ ۲۱ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد این شهر منتقل شد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...