۱۴۰۱ بهمن ۹, یکشنبه

کوشکی، «مسن‌ترین» یوزپلنگ ایران تلف شد

 

مقام‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کردند که یک یوزپلنگ نر ایرانی به نام «کوشکی» که «رکورد طولانی‌ترین عمر» را در میان یوزپلنگ‌های ایران داشت، به علت «کهولت سن» در پارک ملی توران تلف شد. 

غلامرضا ابدالی، مدیر دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش این سازمان به رسانه‌های داخلی گفت کوشکی صبح شنبه هشتم بهمن در ۱۶ سالگی از بین رفت.

او با این ادعا که «معمولا عمر یوزهای در اسارت در همین حدود است»، افزود: «تلاش می‌کنیم بافت‌های لازم از لاشه این یوزپلنگ را برای نگهداری در بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست جدا کنیم.»

از کوشکی به عنوان نخستین یوز در طرح «تکثیر در اسارت» یاد می‌شد و پیشتر نیز تلف شدن دو توله از سه توله «ایران» یوزپلنگ ماده ایرانی در مرکز تکثیر یوز ایرانی در پارک توران سمنان انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت.

کاوه مدنی، معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست، در توئیتی تلف شدن این یوزپلنگ را «داستان ظلم و غم» و «مرگ در اسارت و حسرت و غربت» توصیف کرده است.

به گفته مقام‌های سازمان حفاظت محیط زیست، در سال ۱۳۸۶ یکی ازدوستداران محیط زیست به‌ نام «کوشکی» این یوزپلنگ نر را که در آن زمان یک توله یوز حدود ۷ ماهه بود از سه چوپان که آن را شکار کرده بودند خریداری کرد و به سازمان محیط زیست تحویل داد.

یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض در جهان است که سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه از انقراض تدوین کرد.

همچنین معاون دفتر توسعه ملل متحد در سال ۱۳۹۵ از کمک ۴۷ هزار دلاری سازمان ملل برای حفظ و صیانت از یوز ایرانی خبر داده بود.

اما سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال‌های گذشته، گزارشی درباره همکاری‌های این سازمان با دفتر توسعه ملل متحد و نحوه هزینه این بودجه برای حفاظت یوزپلنگ ایرانی ارائه نداده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر تعدادی از یوزپلنگ‌های ایران در جاده‌های کشور بر اثر تصادف با خودروها تلف شده‌اند و نبود دوربین کنترل سرعت، کمبود روشنایی و نبود زیرگذر یا روگذر استاندارد از مهم‌ترین دلایل کشته شدن یوزها در جاده‌ها اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.