۱۴۰۱ بهمن ۱۰, دوشنبه

تماس تلفنی رئیسی و پیشنهادات عبداللهیان موثر واقع نشد؛ دیپلمات‌های آذربایجان، تهران را ترک کردند

 


منابع خبری در جمهوری آذربایجان می‌گویند دیپلمات‌های این کشور تهران را ترک کردند. اقدام جمهوری آذربایجان بعد از حمله مسلحانه روز جمعه به سفارت این کشور در تهران صورت گرفت. 

روز یکشنبه رسانه‌های ایران از انتقال پیکر مامور آذربایجانی که در حمله سفارت کشته شده بود، خبر دادند اما برخی منابع خارج از ایران می‌گویند همراه تابوت او، دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان نیز تهران را ترک کردند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها اظهارات خلف خلف‌اُف معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد، فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در ایران به طور کامل تعلیق شده است

وی همچنین خبر داد که پنج نفر برای نگهبانی از ساختمان اداری و اموال نمایندگی دیپلماتیک در سفارت در تهران خواهند ماند، اما آنها هیچ‌گونه فعالیت دیپلماتیک نخواهند داشت.

اقدام آذربایجان بعد از حمله روز جمعه صورت گرفت. صبح جمعه ۷ بهمن، یک مرد با سلاح کلاشینکف وارد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شد و شروع به تیراندازی کرد که مامور امنیتی سفارت کشته شد. برخی منابع آذربایجانی می‌گویند فرد مهاجم وابستگی به سپاه دارد و حتی در گروه «حسینیون» وابسته به سپاه برای جنگ در سوریه حضور داشت. صدای آمریکا بطور مستقل نمی‌تواند این ادعا را تائید کند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان این رویداد را یک «حمله تروریستی» نامید و دولت این کشور اعلام کرد دیپلمات‌های خود را از ایران فرا می‌خواند. این رویداد موجی از واکنش جهانی را برانگیخت که از ناتوانی جمهوری اسلامی در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک انتقاد می‌کردند.

ابراهیم رئیسی روز شنبه با الهام علی‌اف تماس تلفنی داشت و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ضمن تماس با همتای آذربایجانی خود، پیشنهاد تشکیل کمیته تحقیقات مشترک را داد اما با وجود تلاش‌های مقامات جمهوری اسلامی، جمهوری آذربایجان فعلا تصمیم دارد فعالیت دیپلماتیک خود در تهران را محدود کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.