۱۴۰۱ دی ۱۰, شنبه

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از وضعیت ۳ شهروند در شهرهای مختلف

 



  خبرگزاری هرانا – محمد سلطانی و فرهاد زارعی دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شهرهای مشهد و تهران، علیرغم گذشت ده ها روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. همچنین طی روزهای اخیر، ساناز جهان تیغ، شهروند ساکن ساری برای دومین بار در رابطه با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به زندان قائمشهر منتقل شد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد سلطانی، شهروند ساکن مشهد علیرغم گذشت ۲۷ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند با بیان اینکه “آقای سلطانی در تاریخ ۱۲ آذرماه، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در مشهد بازداشت شده است،” به هرانا گفت: “محمد سلطانی پس از سه هفته بازداشت و بازجویی تحت نظر وزارت اطلاعات، به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده بود. با این حال وی طی روزهای گذشته به دلایل نامعلومی مجددا از زندان وکیل آباد خارج شده است. این در حالیست که پس از پیگیری های بسیار خانواده، مسئولان به آن ها وعده آزادی با تامین وثیقه را داده بودند.”

این منبع مطلع در ادامه افزود: “خانواده و نزدیکان آقای سلطانی به شدت نگران وضعیت وی هستند و بیم آن را دارند که او را مجدد تحت فشار و بازجویی قرار داده و برای اخذ اعترافات اجباری و پرونده سازی از زندان خارج کرده باشند.”

محمد سلطانی، ۲۷ ساله و ساکن مشهد است. او پیش از بازداشت در رستورانی در مشهد کار میکرد.

از سوی دیگر، فرهاد زارعی، متولد ۱۳۷۸ و شهروند ساکن تهران علیرغم گذشت ۷۶ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان تهران بزرگ بسر میبرد.

یک منبع مطلع در تشریح نحوه بازداشت و آخرین وضعیت آقای زارعی به هرانا گفت: “فرهاد زارعی در روز شنبه ۲۳ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در خیابان طالقانی تهران بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد. همچنین دادگاه رسیدگی به اتهامات او پس از ۶۳ روز از زمان بازداشت در دادگاه انقلاب برگزار شد.”

به گفته این منبع مطلع، علیرغم برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای زارعی و پیگیری های مکرر خانواده این شهروند از مراجع قضایی، تاکنون در رابطه با صدور حکم فرزندشان پاسخ شفافی دریافت نکرده اند.

افزون براین، طی روزهای اخیر، ساناز جهان تیغ، شهروند اهل قائمشهر برای دومین بار در رابطه با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در ساری بازداشت و به زندان قائمشهر منتقل شد.

خانم جهان تیغ پیشتر در تاریخ در ۳۰ شهریورماه امسال در ساری بازداشت و به زندان قائمشهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۱۱ آبان ماه، از زندان این شهر با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.