۱۴۰۲ فروردین ۱۴, دوشنبه

ممنوعیت خدمات به «زنان بی‌حجاب» در اماکن عمومی و فرودگاه‌ها؛ محسن برهانی: غیرقانونی است

 


رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی فیلمی را منتشر کرده‌اند که کارمندان فرودگاه قبل از ارائه خدمات به مسافران زن، از آنها می‌خواهند که حجاب اجباری را رعایت کنند. محسن برهانی استاد حقوق و وکیل دادگستری می‌گوید این اقدام غیرقانونی است.  

در ویدئوهای منتشر شده، که منتسب به فرودگاه دستغیب شهر شیراز است، کارمندان قبل از دادن کارت پرواز یا تحویل بار مسافران، این خدمات را منوط به رعایت حجاب اجباری زنان می‌کنند. آنها همچنین از زنانی که به حجاب اجباری تن داده‌اند، تشکر می‌کنند.

این در ادامه تلاش‌های حکومت ایران برای تشویق معترضان به رعایت حجاب اجباری از زمان آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» است.

این اقدام با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. هرچند حساب‌های توئیتری افراد وابسته به نظام که بعضی‌ عکس پروفایل خود را به قاسم سلیمانی تغییر داده‌اند، از این اقدام حمایت کرده‌اند اما کاربران عادی، فعالان مدنی و سیاسی آن را تحقیر زنان دانسته‌اند:

در این بین، برخی حقوقدانان ندادن خدمات به زنان به بهانه عدم رعایت حجاب را غیرقانونی می‌دانند.

محسن برهانی استاد حقوق و وکیل دادگستری در توئیتر خود نوشت: ممانعت از ورود زنان به اماکن عمومی و یا عدم ارائه خدمات در فرودگاهها و … به بهانه عدم‌ رعایت حجاب، هیچ‌ مستند قانونی ندارد و اقدامی کاملاً غیرقانونی است.

تو همچنین نوشت: ملتی که نه قانون را می‌شناسد نه قانون‌شکنی را و در برابر زورگویی غیرقانونی، مظلومانه فقط می‌گوید چشم! ببخشید!

در شش ماه گذشته، زنان زیادی، در اعتراض به حجاب اجباری از پوشیدن آن خودداری می‌کنند و در اماکن عمومی بدون حجاب حاضر می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.