۱۴۰۲ فروردین ۱۴, دوشنبه

همزمان با آغاز دوباره کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها؛ دو وزارتخانه در مورد «حجاب و عفاف» بیانیه صادر کردند



همزمان با پایان تعطیلات نوروز و بازگشایی دوباره کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها، دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری» در بیانیه‌های جداگانه‌ای در زمینه «حجاب و عفاف» به نحوه «پوشش» دانش‌آموزان و دانشجویان و حفظ «شئونات اسلامی» تاکید کردند. 

در اطلاعیه وزارت «علوم» تاکید شده است که کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر این وزارتخانه «از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و ..» به دانشجویانی که «قوانین و مقررات» دانشگاه‌ها در حوزه «پوشش و حفظ شئونات دانشجویی» را «رعایت ننمایند» خودداری خواهد کرد.

در بیانیه وزارت آموزش و پرورش از همه «فرهنگیان» خواسته شده تا فهرستی از «سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات» را در خصوص «حجاب و عفاف» پیگیری کنند.

«رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران فرهنگی» در همه مدارس و مراکز رفاهی، «آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب»، «آشنا کردن دانش‌آموزان» با «اقدامات و برنامه‌های مخرب غرب و معرفی توطئه‌ها»، «تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی و معیارهای رفتار صحیح زن و مرد» و «تهیه و تدوین و نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی» در زمینه «حجاب و عفاف» از جمله سیاست‌هایی است که در این بیانیه از فرهنگیان خواسته شده تا برای اجرای آن «اهتمام ویژه» به خرج دهند.

در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته که با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی به بهانه حجاب «نامناسب» او روی داد، موج تازه‌ای از اعتراض مدنی شهروندان مخالف حجاب اجباری شکل گرفت که همچنان هم ادامه دارد. در پاییز و زمستان سال گذشته، مدارس و دانشگاه‌ها هم در همراهی با اعتراضات سراسری به حرکت‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی پیوستند و گزارش‌های بسیاری از برداشتن حجاب در امکان عمومی از سوی دختران و زنان ایرانی منتشر شد.

مقامات جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که «هیچ گونه نرمشی» در زمینه حجاب صورت نخواهند داد و با مخالفان حجاب اجباری «برخورد» خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.