۱۴۰۱ اسفند ۲۸, یکشنبه

افزایش موارد ابتلای روزانه به کرونا در ایران؛ وزارت بهداشت ۱۰ شهر را «پرخطر» اعلام کرد

 



با ادامه افزایش موارد روزانه ابتلا به کرونا در ایران، وزارت بهداشت روز شنبه نقشه رنگبندی شیوع بیماری در کشور را به‌روز کرد و شهرهای قرمز (بسیار پرخطر) از چهار به ۱۰ شهر افزایش یافت.

تعداد شهرهای نارنجی (پرخطر) نیز از ۲۳ به ۳۳ شهر افزایش پیدا کرد. همچنین شهرهای با خطر متوسط که با رنگ زرد مشخص می‌شوند از ۱۸۶ به ۱۹۸ شهر رسیده است.

آمار وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد در بیست و چهار ساعت گذشته، ۳۶۳ ابتلای جدید در کشور شناسایی شده است که از این تعداد، ۱۸۲ نفر بستری شده‌اند. در شبانه‌روز گذشته، ۱۸ نفر نیز در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. در چند روز گذشته، شمار فوتی‌های روزانه بار دیگر دو‌رقمی بوده است.

وزارت بهداشت تنها کسانی را که تست کرونا داده‌اند در آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا قرار می‌دهد و به این ترتیب، شمار واقعی مبتلایان و مرگ و میر بیشتر از ارقام رسمی است.

در حال حاضر، بر روی نقشه رنگبندی کرونا شهرهای تفرش، چادگان، دلیجان، سامان، سمیرم، سواد‌کوه، فراهان، فردوس، گلوگاه، و مهدی‌شهر در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

با آغاز مسافرت‌های نوروزی به شهرهای شمالی کشور، نگرانی از انفجار بیماری در این شهرها افزایش یافته است. در مازندران، ۲ شهرستان گلوگاه و سوادکوه در وضعیت قرمز و یا بسیار پرخطر قرار دارند و کلاردشت و رامسر وضعیت نارنجی و یا پرخطر دارند.

در گیلان نیز، رودبار به وضعیت نارنجی ( پرخطر) درآمده است و چند روز پیش، سخنگوی علوم پزشکی گیلان اعلام کرد که آمار بستری‌ها در این استان پس از چند ماه، سه‌رقمی شده است.

وزارت بهداشت ایران شهرهایی را در زمره شهرهای بسیار پرخطر قرار می‌دهد که در آن، از هر ۱۰۰ هزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا بستری شوند.

رسانه‌های داخل ایران همچنین از کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، استفاده از ماسک به ۱۵ درصد و حفظ فاصله اجتماعی به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

در حالی که مقامات بهداشتی ایران همواره بر لزوم تکمیل واکسیناسیون تأکید می‌کنند، آمار رسمی نشان می‌دهد بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت واجد شرایط دریافت دز اول برای تزریق مراجعه نکرده‌ ‌و بیش از ۳۰ میلیون نفر از دریافت‌کنندگان دز نخست، برای تکمیل واکسیناسیون خود مراجعه نکرده‌اند.

روزنامه «اعتماد» گزارش داد که از روز ۲۰ بهمن تا ۵ اسفند، آمار مراجعات تزریق دز سوم یا بالاتر، ۱۷ هزار و ۴۳۷ نفر و یا به طور میانگین، هزار و ۱۶۲ نفر در روز بوده است.

پیشتر، محمد رئیس‌زاده عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود که آمار دز اول ۷۷ درصد و دز دوم ۶۹ درصد است ولی سامانه فعالی برای اینکه بتوان افرادی که دز سوم را نزده‌اند شناسایی کرد وجود ندارد.

در حال حاضر در ایران بیشتر واکسن‌های برکت و برکت پلاس، پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن، فخرا، رازی و نورا ارائه می‌شوند که موجودی هر کدام نیز مشخص نیست و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد محدودی واکسن سینوفارم نیز در دسترس است.

در حالی که شواهد علمی متعدد نشان داده است واکسن‌های mRNA اثربخشی بیشتری نسبت به دیگر واکسن‌ها دارند، این واکسن‌ها در ایران قابل دسترس نیستند و ورودشان به دستور علی خامنه‌ای ممنوع شده است.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان واکسن‌های دوظرفیتی برای مقابله با شاخه‌های مختلف امیکرون از جمله BA.4 و BA.5 تزریق می‌شوند که در ایران موجود نیست.

تنها واکسن طراحی شده برای امیکرون، برکت‌پلاس است که تک‌ظرفیتی و مختص BA.1 است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...