۱۴۰۲ فروردین ۳, پنجشنبه

تشدید گرانی‌ها با همزمانی نوروز و رمضان؛ افزایش ۷۰ درصدی قیمت زولبیا و بامیه

 



همزمان با انتشار گزارش‌های متعدد از افزایش شدید قیمت کالاهای نوروزی، اقلام و خوراکی‌های ویژه ماه رمضان، از جمله زولبیا و بامیه، نیز با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است. این در حالی است که تحقیقی که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد حداقل هزینه مواد غذایی یک خانواده سه نفره در تهران حدود سه چهارم دستمزد مصوب یک کارگر متاهل دارای یک فرزند است.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی در تهران، قیمت مصوب، هر کیلو زولبیا و بامیه در واحدهای درجه یک را ۱۲۰ هزار تومان و در واحدهای درجه دو ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

علی بهره‌مند، افزایش قیمت مواد اولیه، از جمله آرد، روغن، شکر و تخم‌مرغ را عامل گرانی زولبیا، بامیه ذکر کرده است.

یکی از وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی پیش از تکیه زدن به کرسی ریاست‌جمهوری، «تک‌رقمی شدن تورم» بود. وعده‌ای که هیچگاه تحقق پیدا نکرد.

مروری بر نرخ زولبیا و بامیه در سه سال گذشته، گوشه‌ای از مهارگسیختگی تورم در کشور را نشان می دهد.

حداکثر قیمت عرضه این شیرینی پرطرفدار به ترتیب، در سال گذشته (۱۴۰۱) هفتاد هزار تومان، دو سال قبل ( ۱۳۹۹) ۴۸ هزار تومان و سه سال قبل(۱۳۹۸) ۲۴ هزار تومان اعلام شده بود.

این در شرایطی است که عدم پرداخت حقوق کامل معلمان در پایان اسفندماه و تعیین حداقل دستمزدی ناچیز برای کارگران، نارضایتی این اقشار را در پی داشته است.

وبسایت خبری جماران در گزارشی تحقیقی حداقل هزینه مواد غذایی یک خانواده سه نفره در تهران در اسفند سال گذشته را دستکم ۶ میلیون تومان اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، این هزینه حدود ۷۵ درصد دستمزد مصوب یک کارگر متاهل دارای یک فرزند را خواهد بلعید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در بیانیه‌ای انتقادی، افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال جاری را «تیری به قصد نابودی کارگران» توصیف کرده است.

این تشکل صنفی، حداقل دستمزد اعلام‌شده برای کارگران را «زیر خط مرگ» توصیف کرده و «اعتراض و اعتصاب» را «حق مسلم کارگران» اعلام کرده است.

مشکلات معیشتی و گرانی فزاینده کالاهای اساسی و مسکن در ایران، از دلایل عمده اعتراضات صنفی در سالهای گذشته بشمار می‌رود.

معلمان هم که در چندسال گذشته بارها در اعتراض به پایین بودن حقوق‌ها و عدم‌رتبه بندی شغلی، تجمع برگزار کرده بودند، در آخرین ماه پایانی سال حتی از دریافت کامل حقوق خود بازماندند.

بر پایه آمار صندوق بین‌المللی پول در سال جاری میلادی، ایران با تورمی ۴۰ درصدی، ششمین کشور پرتورم در جهان بشمار می‌رود.

بنا بر اطلاعات این نهاد بین‌المللی، بیشترین نرخ تورم و قیمت متوسط مصرف‌کننده به ترتیب متعلق به کشورهای زیمبابوه، ونزوئلا، سودان، آرژانتین، ترکیه و ایران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...