۱۴۰۱ اسفند ۲۸, یکشنبه

تداوم آمار بالای تلفات نوروزی؛ پليس راهور مدعی کنترل «پهپادی» جاده‌ها شد

 



در آستانه شروع تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها، بر اساس آمارهای اعلامی، در هفته اخیر روزانه بیش از ۴۰ نفر بر اثر حوادث جاده‌ای در ایران کشته شده‌اند. این در حالی است که رئیس پليس راهور جمهوری اسلامی مدعی شده که «پهپادها» برای نظارت و کنترل خودروها بر فراز جاده‌های پر تردد مستقر هستند. 

کمال هادیان‌فر، رئیس پليس راهور ایران با اعلام اینکه امسال برای «كنترل ترددها و مديريت آن» از «بالگرد و پهپادهاى پليس» هم استفاده می‌شود، به «باشگاه خبرنگاران» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته است: «مركز كنترل پهپادها» بیست و چهار ساعته فعال است.

به گفته این مقام ارشد انتظامی جمهوری اسلامی، این پهپادها بیشتر براى استان‌هايى كه «مسير طولانى» و یا «پهناوری» مانند «کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان» دارند، استفاده مى‌شود و اکنون نیز فعالیت دارند.

این ادعای پلیس راهور جمهوری اسلامی برای کنترل هوایی جاده‌ها، در حالی است که احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور کشور بیست و هفتم اسفندماه در گفتگو با خبرگزاری «فارس» وابسته به نهادهای امنیتی، از وقوع «۱۱۱ فقره تصادف فوتی» در سه روز نخست اجرای «طرح نوروزی» و جان باختن «۱۲۵ مسافر» در جاده‌های کشور خبر داده بود.

بنابر گزارش رسانه‌های ایران، آمار فوتی‌ها تا صبح یکشنبه ۲۸ اسفند ماه به ۱۷۶ مورد رسیده است.

رئیس پليس راهور جمهوری اسلامی همچنین مدعی شده است که در صورت بروز تخلف، «بلافاصله» اطلاعات خودرو از طريق پهپادها «اطلاع داده مى‌شود» و اگر لازم باشد «اعمال جريمه يا توقف» نسبت به آنها انجام خواهد شد.

بر پایه اعلام مقامات پلیس ایران، بیشترین زمان تصادفات در نیمه اول نوروز ۱۴۰۱ بین ساعات «۱۶ تا ۲۰» و بعد از آن «۱۲ تا ۱۶ عصر» رخ داده که از جمله دلایل اصلی آن خستگی رانندگان، نبود نور کافی در معابر و نداشتن شرایط مناسب (آشکارسازی) خط‌کشی جاده‌ها بوده است.

بر پایه آخرین گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی ایران، شمار «افراد کشته شده در تصادف‌های جاده‌ای» طی سال ۹۹، «پانزده هزار و ۳۹۶ نفر» بوده که با توجه به اعلام «افزایش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای طی سال ۱۴۰۰» توسط وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و افزایش مشابه در سال ۱۴۰۱، این رقم به حدود ۲۰ هزار نفر رسیده باشد.

از سوی دیگر، ناایمن و غیر استاندارد بودن خودروهای تولید داخل، سبب شده است تا در کنار معضلات جاده‌ای و عدم رعایت برخی قوانین حوزه حمل و نقل، ایران در صدر فهرست کشورهای دارای «بیشترین تلفات جاده‌ای» قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...