۱۴۰۱ بهمن ۲۵, سه‌شنبه

واکنش جمهوری اسلامی به عدم دعوت به کنفرانس امنیتی مونیخ: نقض بی‌طرفی و تداوم رویکردی اشتباه است

 


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست روز دوشنبه خود با رسانه‌ها دعوت نشدن «ایران» به کنفرانس امنیتی مونیخ را «مغایر با اصل بی‌طرفی» و نشانگر «تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به ایران دانست. 

ناصر کنعانی با تاکید براینکه کشور ایران «نقش غیرقابل انکاری در امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد» عدم دعوت از «برخی کشورها» را اقدامی «گزینشی با انگیزه‌های سیاسی» اعلام کرد.

هفته گذشته شاهزاده رضا پهلوی و مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق بشر و از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی، تایید کرده‌اند که به این کنفرانس دعوت شده‌اند.

کریستوف هویزگن، مدیریت اجلاس، چند روز پیش گفته بود که به جای نمایندگان دولت‌های روسیه و جمهوری اسلامی ایران، هیات‌هایی از مخالفان این حکومت‌ها دعوت شده‌اند. این مقام ارشد آلمانی تاکید کرده بود که این اجلاس نباید دیگر «به محلی برای تبلیغات حکومت‌های خودکامه تبدیل شود.»

پنجاه و نهمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ جمعه هفته جاری، ۲۸ بهمن آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

کنفرانس مونیخ مهم‌ترین رویداد جهانی است که سران یا وزیران دفاع ده‌ها کشور در آن گرد هم می‌آیند. به گزارش خبرگزاری‌ها در نشست امسال، رهبران ۴۰ کشور حضور دارند و ۹۰ دولت نیز هیئت‌هایی بلند‌پایه به آن اعزام می‌کنند. کامالا هریس، معاون جو بایدن، ریاست هیات آمریکایی را برعهده دارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی در یک دهه اخیر میهمان دائمی نشست‌های سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ بوده‌اند.

این اولین بار است که در یک نشست طراز اول جهانی نمایندگانی از مخالفان جمهوری اسلامی به جای نمایندگان حکومت دعوت می‌شوند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...