۱۴۰۱ بهمن ۱۲, چهارشنبه

دیدار خامنه‌ای از مزار جان‌باختگان پرواز «پی‌اس۷۵۲»؛ اسماعیلیون: متهم به مزار قربانیانش رفت

 

دیدار علی خامنه‌ای از مزار فاطمه کازرانی و محمدحسین ساکت، دو نفر از قربانیان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» با واکنش‌های منفی گسترده‌ای در فضای مجازی روبرو شده است. 

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» در توییتی گفت «متهم ردیف اول» به مزار «قربانیان خودش» سر زده است.

آقای اسماعیلیون نوشته است: «برای دادگاهی کردنت، نه تنها به جرم کشتار جمعی در هواپیما که به جرم قتل هزاران هزار نفر، تلاش خواهیم کرد.»

جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی، نیز در توییتی گفت: «خامنه‌ای همان بیشرفی است که روز بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشکهای سپاه جشن حمله به بیابانهای عراق را گرفته بود

عظمت، خواهر غنیمت اژدری، خامنه‌ای را «جنایتکاری پست و ترسو» خواند و نوشت: «باید بماند، روز عدالت را ببیند و روزی صد بار آرزوی مرگ کند.»

فاطمه کازرانی و همسرش محمدحسین ساکت، که خامنه‌ای به دیدن مزار آنها رفته است، در کانادا مشغول کار بودند. فاطمه در دبی مهندسی پزشکی خوانده بود و در سال ۱۳۹۴ به ایران بازگشت. محمدحسین فارغ‌التحصیل مهندسی راه‌آهن و مترو از دانشگاه علم و صنعت تهران بود. آنها پس از ازدواج به کانادا مهاجرت کردند.

بسیاری از کاربران در فضای مجازی، دیدار علی خامنه‌ای از مزار این دو نفر را «بازگشت قاتل به صحنه جرم» توصیف کرده‌اند.

فاطمه شمس، شاعر و نویسنده این دیدار را «نمک پاشیدن» روی زخم بازماندگان توصیف کرده و نوشته است: «فقط از یک دیکتاتور جنایتکار مثل خود او بر‌می‌آید که از شکنجه‌ دادن مضاعف آسیب‌دیدگان لذّت عجیبی می‌برد

جمهوری اسلامی ایران که به مدت سه روز شلیک موشک به هواپیما را انکار کرد سرانجام در ٢١ دی‌ماه ۱۳۹۸ مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

جمهوری اسلامی همچنین جلسه‌هایی را در دادگاه برای رسیدگی به پرونده شلیک به هواپیما برگزار کرده است که از دید بسیاری تنها تلاش می‌کند فرضیه «خطای انسانی» توسط چند کارمند پایین‌رتبه را پیش ببرد.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» این دادگاه‌ها را «نمایشی» خوانده است.

این انجمن در بیانیه‌ای گفته است: «هیچ فرمانده‌ عالی‌رتبه و حتی میانی در میان متهمان نیست. اتهامات بر اساس خطای انسانی و سهل‌انگاری تنظیم شده است. هیچ کارشناس مستقلی به کار گرفته نشده است. همه‌چیز پشت درهای بسته و بدون آگاهی خانواده‌ی جانباختگان شکل گرفته است

شماری از خانواده‌های جانباختگان سرنگونی پرواز «پی‌اس ۷۵۲»، در کانادا پیگیر این پرونده هستند و مقدمات ارجاع این پرونده به دادگاه لاهه نیز آغاز شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...