۱۴۰۱ اسفند ۱, دوشنبه

تحریم کنسرت‌ها و جشنواره موسیقی فجر؛ از «روحیه غمبار» تا «بغض و گریه» هنرمندان

 

فضای غمبار کنسرت‌ها در دومین روز از جشنواره موسیقی فجر صدای رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی را هم درآورده است.ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۳۰ بهمن با انتقاد از «غمگین بودن بیش از اندازه» کنسرت مسعود صادقلو، اجرای او را همراه با «روحیه سرد و برخورد منقبض» توصیف کرد. 

در گزارش خبرگزاری دولت با بیان این که صادقلو «هیچ حس خوشایندی را به مخاطب منتقل نکرد»، افزوده شده که او «کنسرت خود را با آهنگ غمگین شروع کرد» و «تقریبا لبخند به لب نیاورد و با روحیه‌ای غمبار، فقط خواند» و به همین دلیل کنسرت خود را «در کمتر از ۵۵ دقیقه» پایان داد.

فضای غمگین جشنواره موسیقی فجر
فضای غمگین جشنواره موسیقی فجر

در همین حال وب‌سایت «جوان آنلاین» چهار ماه گذشته را «سخت‌ترین و سردترین ایام موسیقی برای ایران» توصیف کرده و نوشته است: «خوانندگان، نوازندگان، هنرمندان، و اهالی موسیقی تحت فشار خردکننده‌ای قرار داشتند تا نسبت به آن چه در کشور می‌گذرد، واکنش نشان دهند.»

این رسانه وابسته به سپاه پاسداران، عفو زندانیان سیاسی را که برخی نهادهای حقوق بشری «عفو ریاکارانه» و «تبلیغاتی» دانسته‌اند، «خردمندانه» توصیف کرده و اضافه کرده است که «گشاده‌رویی مسئولان نسبت به هنرمندان» موجب شده «زیست معمولی» برای مردم فراهم شود.

همچنین ایرنا در گزارشی دیگر با انتقاد از کنسرت گروه ماکان‌بند با این توضیح که امیر مقاره و رهام هادیان «اصرار عجیبی بر اجرای آهنگ‌های غمگین داشتند»، نوشت: «بر خلاف آن چه تصور می‌شد، در طول این برنامه، هیچ آهنگ شادی خوانده نشد و تمام آهنگ‌ها تمی غمگین داشتند.»

بنا بر این گزارش، مخاطبان نیز «خیلی آرام سر جای خود نشستند و چندان به وجد نیامدند که بخواهند از جای خود بلند شوند» و «امیر مقاره در طول اجرای این شب دو بار به هنگام اجرای برنامه بغض و گریه کرد.»

فضای غمگین جشنواره موسیقی فجر
فضای غمگین جشنواره موسیقی فجر

شمار قابل توجهی از هنرمندان در جریان اعتراضات سراسری ایران که از ۲۶ شهریور در پی کشته شدن مهسا امینی تحت بازداشت آغاز شده است، از مردم حمایت کرده‌اند؛ در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند با عادی جلوه دادن شرایط، برنامه‌های شاد برگزار کنند، اقدامی که هنرمندان شناخته شده با آن همراهی نمی‌کنند.

با آغاز جشن‌های حکومتی «دهه فجر» روز ۱۲ بهمن خواننده‌ای به نام «زانکو» که با یک «تک‌آهنگ» شناخته می‌شود، کنسرتی را برگزار کرد. هرچند بسیاری از مخاطبان اجرای او را از نظر کیفیت و اجرا ضعیف و نازل عنوان کردند، اما برخی رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی آن را «نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران» و «موفقیتی بزرگ» برشمردند.

از سویی دیگر گروه «ماکان‌بند» و سیروان خسروی در صفحات اینستاگرام خود نوشته‌اند که به «زور» مجبور به برگزاری کنسرت در این شرایط شده‌اند.

این اصرار به از سرگیری کنسرت‌ها و برنامه‌های هنری در حالی است که توماج صالحی و یاسین صیدی، دو خواننده رپ، بازداشت شده‌اند و هر دو به اتهام «محاربه» در خطر اعدام قرار دارند.

سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز مثل جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر با عدم استقبال هنرمندان مطرح این عرصه روبه‌رو شده است.

آغازگر این جشنواره در عصر جمعه ۲۸ بهمن،‌ ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فردی کمتر شناخته‌شده به نام همایون رحیمیان بود. به این ترتیب رحیمیان جایگزین بزرگانی چون فرهاد فخرالدینی، بردیا کیارس، فریدون شهبازیان، و نادر مشایخی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...