۱۴۰۱ بهمن ۲۶, چهارشنبه

هشدار مرکز آمار ایران درباره گرانی‌ها؛ تورم خوراکی‌ها در دی ماه امسال نسبت به پارسال به ۷۰ درصد رسید

 


مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از وضع تورمی کشور اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده مناطق شهری در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش خوراکی‌ها به نزدیک ۷۰ درصد رسیده و در بخش روستایی حتی از مرز ۷۰ درصد نیز عبور کرده است.

براساس این گزارش مقایسه نرخ تورم دی ماه با ماه قبل یعنی آذرماه نیز بیانگر رشد تورم ۴.۱ درصدی اقتصاد کشور در بخش خوراکی‌ها است.

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به بودجه پیشنهادی دولت رئیسی برای سال آینده برای کشور نرخ تورم ۴۰ درصدی را پیش‌بینی کرد. بر این اساس مردم ایران در سال پیش‌ رو علاوه بر لمس افزایش ۷۰ درصدی قیمت کالا‌های خوراکی که امسال رخ داده، سال آینده نیز دستکم با افزایش دوباره ۴۰ درصد دیگر به قیمت کالا‌ها روبرو خواهند شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی با تایید تورم بالای ۴۰ درصد برای سال ۱۴۰۲ تاکید کرد با توجه به نرخ رشد اقتصادی پایین کشور در سال آینده شاهد افزایش فقر در جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

رسانه‌های داخلی با بررسی بازار مصرف ،گزارش دادند که قیمت گوشت قرمز در دی ماه ۱۵ درصد و در سه هفته نخست بهمن‌ ماه نیز ۲۰ درصد افزایش داشته که در مجموع تنها طی دو ماه قیمت گوشت قرمز حدود ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گزارش این رسانه‌ها قیمت گوشت با کیفیت در برخی از فروشگاه‌ها به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده و بدترین نوع گوشت هم کمتر از کیلویی ۲۲۰ هزار تومان فروخته نمی‌شود.

این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس از احتمال افزایش قیمت سوخت و بنزین علیرغم پیش‌بینی آن در لایحه بودجه سال آینده خبر می‌دهند.

از مدت‌ها پیش و همزمان با افزایش نرخ ارز، زمزمه‌هایی مبنی بر آزادسازی قیمت سوخت نیز شنیده می‌شود . کارشناسان می‌گویند در صورت عملی شدن این تصمیم تورم بسیار بیشتری بر جامعه تحمیل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...