۱۴۰۱ بهمن ۱۲, چهارشنبه

انتشار گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل؛ ایران در رده‌های انتهایی جدول

 


در گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، ایران امسال نیز در رده‌های انتهایی جدول شاخص ادراک فساد قرار گرفت.براساس این گزارش، ایران از نظر فساد در میان ۱۸۰ کشور جهان، با کسب ۲۵ امتیاز در رتبه ۱۴۷ قرار گرفته و از فاسدترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. 

ایران در فهرست امسال نسبت به سال گذشته سه پله سقوط کرده است و حتی پایین‌تر از کشورهایی مانند اوگاندا، موزامبیک، ماداگاسکار، لیبریا، کامرون، پاکستان، و قرقیزستان قرار دارد.

ایران در سال‌های گذشته نیز در انتهای جدول قرار داشت و در زمینه مبارزه با فساد اداری، سیاسی، و اقتصادی در کشور بسیار ناموفق بود.

شفافیت بین‌المللی، یک جنبش جهانی است که شاخص‌های گوناگونی در محاسبه میزان فساد در کشورهای مختلف جهان دارد. هدف این سازمان که دبیرخانه بین‌المللی آن در برلین قرار دارد، ایجاد جهانی است که در آن دولت، تجارت، جامعه مدنی، و زندگی روزمره مردم عاری از فساد باشد.

این سازمان تلاش می‌کند تا با تأکید بر ضرورت مبارزه با فساد، چنین دیدگاهی را به واقعیت در جهان تبدیل کند.

بیشترین امتیاز این جدول سالانه ۱۰۰ است و جایگاه کشورها بر این اساس طبقه‌بندی می‌شوند. کشورهایی که امتیازهای بیشتری کسب می‌کنند، از نظر میزان فساد، سالم‌تر محسوب می‌شوند.

دانمارک با ۹۰، فنلاند و‌ نیوزیلند با ۸۷، و نروژ با ۸۴ امتیاز در صدر جدول قرار دارند و کشورهایی با کمترین میزان فساد شناخته می‌شوند. سنگاپور، سوئد، سوئیس، هلند، آلمان، ایرلند، و لوکزامبورگ در رده‌های بعدی قرار دارند.

کارشناسان و پژوهشگران این سازمان پس از بررسی عوامل گوناگون، امتیازات مربوطه را به کشورها اعطا می‌کنند. فهرست کشورها نشان می‌دهد که میزان فساد ارتباط مستقیمی با دموکراسی، حقوق بشر، ثبات، و جایگاه بین‌المللی آنها دارد.

با توجه به این نکات تعجبی ندارد که کشورهایی مانند سومالی با ۱۲، سوریه ۱۳، سودان جنوبی ۱۳، ونزوئلا ۱۴، یمن ۱۶، لیبی ۱۷، و کره شمالی با ۱۷ امتیاز در قعر جدول شاخص ادراک فساد قرار دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.