۱۴۰۱ بهمن ۹, یکشنبه

اعتراضات سراسری؛ گزارش تکمیلی از جان باختن علیرضا فتحی در الوند

 


خبرگزاری هرانا – علیرضا فتحی، شهروند ساکن الوند در تاریخ ۳۰ شهریورماه، در جریان اعتراضات مردمی در این شهر بر اثر اصابت گلوله ماموران امنیتی جان خود را از دست داد. گزارش پیش رو، به بررسی نحوه جان باختن این شهروند و فشار نهادهای امنیتی به خانواده او می پردازد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش پیش رو به بررسی پرونده یکی از کشته شدگان اعتراضات سراسری در شهر الوند واقع در استان قزوین اختصاص یافته است.

علیرضا فتحی، متولد ۲۳ مرداد ۱۳۷۵، اصالتا اهل سنقر و ساکن الوند در استان قزوین مورخ ۳۰ شهریور در جریان اعتراضات مردمی در این شهر بر اثر اصابت گلوله ماموران امنیتی جان خود را از دست داد. دو روز پس از این واقعه پیکر بی جان او تحت تدابیر شدید امنیتی در “بهشت فاطمیه” الوند به خاک سپرده شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند در رابطه با روز واقعه و نحوه کشته شدن علیرضا فتحی به گزارشگر هرانا گفت: “در تاریخ ۳۰ شهریورماه، همزمان با آغاز اعتراضات سراسری، تجمعات خیابانی در الوند نیز شکل گرفت و معترضان زیادی به خیابان های این شهر آمدند. همزمان نیروهای امنیتی، انتظامی و بسیج نیز برای سرکوب اعتراضات وارد خیابان های شهر شده بودند. پس از به خشونت کشیده شدن اعتراضات، علیرضا در حالیکه قصد ترک آن مکان را به همراه یکی از دوستانش داشت، مورد اصابت گلوله یکی از ماموران (فردی کم سن و سال عضو بسیج) از ناحیه قفسه سینه قرار گرفت.”

این منبع مطلع افزود: “پس از آن پیکر نیمه جان علیرضا به “بیمارستان رحیمیان” الوند منتقل شد، اما وی بر اثر خونریزی زیاد جان خود را از دست داد. دو روز بعد پیکر بی جان وی تحت تدابیر امنیتی در آرامستان «بهشت فاطمیه» الوند به خاک سپرده شد. همچنین مراسمی نیز برای یادبود وی در یکی از روستاهای شهرستان سنقر واقع در استان کرمانشاه برگزار شد.”

به گفته این منبع مطلع، “پس از واقعه مذکور خانواده آقای فتحی تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفتند تا عامل جان باختن وی را «ارازل و اوباش» اعلام کنند.”

علیرضا فتحی پیش از این واقعه در مغازه ضایعات فروشی خود در شهر الوند استان قزوین مشغول به کار بود.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.