۱۴۰۱ بهمن ۹, یکشنبه

اعتراضات سراسری؛ گزارش تکمیلی از جان باختن اصغر هژیر لطف در تهران

 


خبرگزاری هرانا – اصغر هژیرلطف، شهروند ساکن تهران در تاریخ ۲۵ آبان‌ ماه، در جریان اعتراضات سراسری در این شهر بر اثر اصابت گلوله ماموران امنیتی جان خود را از دست داد. گزارش پیش رو به بررسی نحوه جان باختن این شهروند می پردازد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش پیش رو به بررسی پرونده یکی از کشته شدگان اعتراضات سراسری در تهران اختصاص یافته است.

اصغر هژیرلطف، ۳۹ ساله، اهل رزن و ساکن یافت آباد تهران در تاریخ ۲۵ آبان‌ ماه، در جریان اعتراضات سراسری در حوالی بازار راه آهن شاد آباد (منطقه ۱۸) بر اثر اصابت گلوله ماموران امنیتی جان خود را از دست داد. پیکر بی جان وی پس از آن در شهر فردوسیه از توابع شهریار به خاک سپرده شد. در گواهی فوت این معترض جان باخته علت فوت “برخورد اجسام سخت یا تیز” عنوان شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند در خصوص روز واقعه و نحوه کشته شدن آقای هژیرلطف به هرانا گفت: “حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، اعتراضات مردمی در حوالی بازار راه آهن شادآباد تهران شروع شد. این اعتراضات در نهایت به دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی و برخورد با معترضان انجامید. آقای هژیرلطف که طبق معمول در آن ساعت از سر کار برای نهار به منزل برمی‌گشت به همراه دوست خود با اعتراضات مردمی مواجه شدند.”

این منبع مطلع افزود: “آقای هژیر لطف و دوست او وقتی می بینند در داخل یکی از کوچه ها یک زن معترض توسط ماموران امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، جهت نجات وی به سمت ماموران امنیتی می‌روند. در کشمکش صورت گرفته بین این دو تن و نیروهای امنیتی حاضر در صحنه، دوست آقای هژیر لطف بر اثر ضربه باتون یکی از ماموران بیهوش شده و خود او نیز از ناحیه پشت سر مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و همینطور از ناحیه پا نیز زخمی میشود. ماموران به این بسنده نکرده و مجددا از طریق سلاح ساچمه زن برای بار دوم به پشت وی شلیک میکنند. او در راه انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست مید‌هد.”

به گفته این منبع مطلع در گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور علت مرگ وی “خونریزی داخلی از طریق شلیک گلوله های ساچمه ای از فاصله نزدیک” عنوان شده است.

این منبع نزدیک به خانواده جان باخته، ادامه داد: “دو تن از متهمان این پرونده بازداشت و مدتی بعد آزاد شدند. خانواده آقای هژیر لطف بارها به نهادهای مختلف قضایی و امنیتی جهت روشن شدن این پرونده و مجازات عاملان، مراجعه کرده اند. دایره جنایی و دادسرا گفته اند وی در اعتراض شرکت نکرده و کشته شدن وی غیر موجه بوده است با این حال، هیچکدام از مراجع مربوطه پاسخی به خانواده وی نمیدهند.”

اصغر هژیرلطف، متاهل، پدر یک فرزند و ساکن یافت آباد تهران بود. او قبل از این واقعه در میدان تره بار به شغل کارگری مشغول بود.

 

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...