۱۴۰۱ دی ۱۰, شنبه

در پی پذیرش فرجام خواهی؛ حکم اعدام سهند نورمحمدزاده توسط دیوان عالی کشور نقض شد



 

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام سهند نورمحمدزاده، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در تهران، پس از پذیرش فرجام خواهی توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده وی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، حکم اعدام سهند نورمحمدزاده، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در تهران توسط دیوان عالی کشور نقض شد.

در این گزارش آمده است: “پس از پذیرش فرجام خواهی آقای نورمحمدزاده توسط این مرجع قضایی، پرونده وی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد.”

سهند نور محمدزاده، فرزند جعفر و متولد ۱۳۷۵، در تاریخ ۱۶ آبان‌ماه، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، از بابت اتهام “محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات” محاکمه شد.

در تاریخ ۱۲ آذرماه، حامد احمدی، وکیل مدافع تسخیری آقای نورمحمدزاده، صدور حکم اعدام از بابت اتهام «محاربه» برای او را تایید کرد.

احمدی در تشریح بخشی از دفاعیات و پرونده موکلش گفته بود: او منکر کندن نرده و آتش زدن سطل زباله شده است. همچنین، سهند در تمام مراحل دادرسی به صراحت اقدامات خود با هدف مقابله با نظام را انکار کرده است. به گفته وی، موکلش پس از آغاز تجمع به محل آن رسیده که از این نظر “نقش لیدر” بودن او زیر سوال می‌ رود.

این وکیل دادگستری پیشتر نیز اظهار داشت: “قاضی دوم و مستشار پرونده حکم اعدام را امضا نکرده و از این نظر روال حقوقی آن کامل نشده است.”

مصادیق و مستندات قوه قضاییه جهت متهم کردن آقای نورمحمدزاده به «محاربه» شامل ویدئوهایی است که به نظر می‌ رسد او در میان معترضانی که خیابان را بسته‌ اند حضور داشته است.

پس از چندی، سهند نورمحمدزاده در اعتراض به  صدور حکم اعدام و ۵ سال حبس علیه خود، در زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زد.

پیشتر جعفر نورمحمدزاده، پدر این زندانی در مصاحبه با یکی از رسانه های داخلی، جزئیاتی را در خصوص وقایع منجر به بازداشت و همچنین جزئیات پرونده وی ارائه داده بود؛ بخش هایی از این اظهارات در پی می آید:

آقای نورمحمدزاده عنوان کرد: “پسر من در روز دوازدهم آذرماه و در جریان اعتراضات مقابل مجتمع تجاری تیراژه تهران که در همان مجتمع نیز جزو کسبه بوده بر اساس فیلمی که ضابطین در دادگاه به نمایش گذاشتند به هیچ عنوان، مبادرت به آتش زدن سطل زباله نکرده است.”

وی با بیان اینکه “۱۲۰ تن از کسبه معتبر و معتمد استشهادیه آتش نزدن سطل زباله و نکندن میله خط ویژه توسط سهند را امضا کرده‌اند،” افزود: “استشهادیه برای شهادت در دادگاه نیز همراه بوده، سطح زباله از پیش آتش گرفته و چند لاستیک خودرو در داخل آن مشتعل بوده است. منتها از آن جا که این سطل شعله‌ ور زباله در مجاورت موتورسیکلت پسرم که به تازگی آن را خریده بود قرار داشته، سهند با چند لگد به سطل، سعی در دور کردن این وسیله از شعله‌ ها کرده است.”

او ادامه داد: “در این ماجرا و بر اساس فیلم پخش شده ضابطین در دادگاه، عده‌ای اقدام به کندن نرده حائل خط ویژه بی‌آرتی می‌کنند که در این بین، یکی از مسافران اتوبوس از آن پیاده شده و نرده را از میان راه برمی‌دارد. تنها اقدامی که پسرم داشته، این است که نرده را مجددا به میان راه کشانده و تنها خط ویژه را آن هم برای مدت بسیار کوتاهی مسدود می‌کند.”

“در خیابان اصلی هم به هیچ عنوان شاهد بسته شدن خیابان نبودیم و خودروهای عبوری از کنار سطل زباله به مسیر خود ادامه می‌دادند. بر همین اساس در پرونده سهند آمده؛ اقدام به کندن نرده خط ویژه که این ادعا اصلا در فیلم هم نیامده و مشخص است که پسرم برای کندن نرده از جای اولیه خود نکرده است. ضمن اینکه، اتهام آتش زدن سطل زباله نیز در پرونده سهند آمده که همین ادعا نیز به طور کامل بر اساس محتویات فیلم پخش شده در دادگاه، رد می‌شود. حتی شعارهای هم که سردادن آن به سهند منتسب شده، اصلا در فیلم مشاهده نمی‌شود و حتی دستش هم به منزله شعار دادن بالا نیست. با این حال بر اساس اقرار یکی دیگر از متهمان، عنوان لیدری را هم به او منتسب کرده‌اند. پسرم، نهایتا دچار یک هیجان لحظه‌ای شده و هیچ آسیبی هم به کسی نرسانده است.”

پدر این زندانی با بیان این که دو دستگاه تلفن همراه فرزندش در اختیار نهاد های امنیتی است و تمامی جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته، اظهار داشت: “او حتی یک استوری هم علیه نظام نداشته و اگر چنین بود، صد در صد در پرونده منعکس می‌شد. او نه سلاحی-چه سرد و چه گرم-در دست داشته و نه با ماموری مواجه یا درگیر شده است. او در حرف‌های خود در دادگاه نیز عنوان می‌کند که اصلا سطل زباله را نزده است. چطور می‌توانند برای پسرم به خاطر جابجا کردن نرده بی‌آرتی و لگد زدن به سطل زباله حکم محاربه صادر کنند؟ کما اینکه به گواه شهود، کل ماجرای اعتراضات مقابل مرکز خرید تیراژه ۱۵ دقیقه طول کشیده و وقتی هم مامورین برای متفرق کردن افراد به محل مراجعه می‌کنند، سهند از این محل رفته است.”

او ادامه داد: “چطور است که فردی که به او عنوان لیدری داده‌اند بر اساس فیلم پخش شده در دادگاه با یک لباس صورتی، یک شلوار فاستونی و کفش چرمی و بدون ماسک اقدام به این لیدری کرده است؟ اتهام لیدری هم به واسطه اقرار یکی از متهمین این پرونده علیه پسرم مطرح شده و بر اساس قانون، اساسا اقرار یک متهم علیه متهم دیگر قابل استناد نیست.”

در پایان، پدر سهند نورمحمدزاده در این گزارش از سه بار اعدام مصنوعی در بازجویی خبر داد و گفت: “متاسفانه سهند را سه مرتبه برای اعدام مصنوعی در بازجویی منتقل کرده و طناب دار را بر گردن او انداخته‌اند و چنین شکنجه‌های روحی و جسمی را تحمل کرده است. علاوه بر این در یکی از بازجویی‌ها نیز، وقتی سهند گفته که اجازه بدهید به مادرم زنگ بزنم، اما بازجو به پسرم گفته که مادرت سکته کرده و بیمارستان بستری است. بازجو گفته که هرچه ما می‌گوییم تو بنویس و امضا کن، بعد اجازه می‌دهیم که با مادرت تماس بگیری و قسم جلاله می‌خورم که تو را آزاد خواهم کرد. وقتی درخواست عمل به قول و تماس با مادرش را داشته به او گفته‌اند که در این جا ما تصمیم می‌‎گیریم و باید به بند برگردی!”

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...