۱۴۰۱ دی ۸, پنجشنبه

سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ ایران به همکاری با دادگاه لاهه فراخوانده شد

 


سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی گفت چهار کشور اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا روز چهارشنبه ۷ دی‌ ماه در یک یادداشت دیپلماتیک رسمی از حکومت ایران خواستند تا هرچه زودتر برای حل اختلاف‌های موجود در این پرونده در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه همکاری کند. 

حامد اسماعیلیون به رادیو فردا گفت، بر اساس این یادداشت دیپلماتیک اتهام «شلیک عمدی و غیرقانونی» به پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین مطرح است و ایران در آینده شش ماه فرصت خواهد داشت که برای حل اختلاف در دیوان بین‌المللی لاهه اقدام کند.

او گفت پیش‌بینی می‌کند که جمهوری اسلامی تن به همکاری ندهد و این درخواست را رد کند که در این صورت دولتها می‌توانند بلافاصله شکایتی را در دادگاه لاهه ثبت کنند.

«پرواز پی‌اس ۷۵۲» هواپیمایی اوکراین شامگاه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ دقایقی پس از ترک فرودگاه بین‌المللی تهران، با دو موشک سپاه سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه هواپیما در اثر این حمله موشکی کشته شدند. ایران برای چند روز مدعی سقوط هواپیما به خاطر «مشکلات فنی» شد، اما در پی ارائه شواهدی توسط کشورهای خارجی، نهایتا به هدف قرار گرفتن هواپیما با موشک‌های سپاه اذعان کرد، اما گفت که این حادثه «غیرعمدی» بوده است.

ایران همچنین به رغم گذشت سه سال از این حادثه از شفاف‌سازی و همکاری با کشورهایی که شهروندانشان کشته شده‌اند، سر باز زده است.

پیشتر در شهریور ماه امسال نیز، انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی، از ثبت شکایت مستقل خود ازحکومت ایران و سپاه پاسداران در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه خبر داده بودند.

آقای اسماعیلیون همچنین درباره دادگاهی که اخیرا خود ایران برای رسیدگی به پرونده پرواز اوکراینی در تهران به راه انداخته است، گفت: «کاری که جمهوری اسلامی در دادگاه تهران می‌کند به خاطر ترس از رسیدگی به این پرونده در دادگاه لاهه است. آنها می‌خواهند از این کار جلوگیری کنند، اما خانواده‌های قربانیان به شدت با این کار مخالفت کرده و مقاومت نشان دادند.»

او گفت خانواده‌ها به این دادگاه و عدالت در جمهوری اسلامی اعتقادی نداشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...