۱۴۰۱ بهمن ۳, دوشنبه

شمار روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده از آغاز اعتراضات سراسری به ۶۹ نفر رسید

 

با بازداشت دو روزنامه‌نگار دیگر در تهران در دوم ماه بهمن، شمار فعالان رسانه‌ای بازداشت‌شده از آغاز اعتراضات سراسری به ۶۹ نفر رسید. 

منابع خبری، هویت این دو روزنامه‌نگار را سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی اعلام کرده‌اند.

حسن همایون، همسر خانم شفیعی، در توئیتی اعلام کرد که این نویسنده و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در خانه‌شان بازداشت شده است.

سایت حقوق بشری هرانا نیز اعلام کرد که خانم شفیعی به مکانی نامعلوم منتقل شده و از دلایل دستگیری و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعی در دست نیست.

سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب‌های «دخترپیچ» و «ایستگاه گورخوان» است.

هرانا هم‌چنین از بازداشت یک روزنامه‌نگار دیگر به نام مهرنوش زارعی هنزکی و انتقال او به زندان اوین خبر داد.

به گزارش این سایت، نیروهای امنیتی «بدون معرفی وابستگی نهادی خود» با ارائه حکم قضائی خانه خانم زارعی را تفتیش و پس از ضبط برخی لوازم دیجیتال او، این روزنامه‌نگار را به زندان منتقل کردند.

خانم زارعی سابقه همکاری با رسانه‌های خبری ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را دارد و از او گزارش‌های متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شده است.

براساس گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از زمان آغاز اعتراضات سراسری از ۲۶ شهریور در پی کشته شدن مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد، بازداشت ۶۹ فعال رسانه‌ای تائید شده است که از میان آن‌ها تاکنون تنها ۲۸ نفر آزاد شده‌اند که آزادی شماری از آن‌ها به طور موقت و با قید وثیقه بوده است.

بر اساس این گزارش، شماری از روزنامه‌نگاران نیز تاکنون به حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌اند.

بازداشت فعالان رسانه‌ای و صدور احکام سنگین برای تعدادی از آن‌ها در حالی ادامه دارد که سخنگوی قوه قضائیه پیشتر مدعی شده بود که «هیچ خبرنگاری به خاطر شغلش در زندان نیست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

با گذشت ۱۸ ماه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

  خبرگزاری هرانا – رضا عرب پور، شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت هجده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صو...