۱۴۰۲ فروردین ۲۷, یکشنبه

بحران «کمبود» داروهای اعصاب، ضد افسردگی و برخی بیماری‌های خاص در ایران

 


نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به «کمبود نقدینگی و عدم توسعه ظرفیت‌ واحدهای تولیدی» خبر داد که هم‌اکنون داروهایی با سابقه تولید ۶۰ ساله در کشور در فهرست «واردات فوریتی» قرار گرفته است. 

علی فاطمی روز شنبه ۲۶ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا از واردات «بی‌سابقه» سِرُم و شربت‌های سرماخوردگی به کشور به‌شدت انتقاد کرد.

او تصریح کرد که «در حوزه داروهای اعصاب، ضد افسردگی و برخی داروهای بیماران خاص کمبود وجود دارد».

کمبود دارو و افزایش چشمگیر قیمت آن، خصوصاً بعد از حذف ارز ترجیهی، طی سال‌های گذشته به نگرانی‌های گسترده جامعه پزشکی و مردم دامن زده است.

آبان‌ماه پارسال محمد جواد نیک‌بین، نماینده مجلس، اذعان کرده بود که «حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ و حتی ۷۰۰ درصد به قیمت برخی داروها افزوده شده و با این وجود باز هم با کمبود دارو و آنتی بیوتیک در کشور مواجه هستیم».

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نیز ۱۲ فروردین با اشاره به کمبود بودجه برای تأمین دارو در سال جدید، در مورد «بدتر شدن» وضعیت دارو در سال جاری هشدار داد.

او با انتقاد از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در تأمین اقلام دارویی یادآور شد پس از حذف ارز دارو توسط دولت، تولیدکننده‌ها نیز نتوانستند با ریالی که در اختیار دارند، ماده اولیه تولید دارو خریداری و وارد کنند.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان نیز در همین زمینه تصریح کرد: «بودجه دارویاری در سال ۱۴۰۲ کمتر از پیشنهاد وزارت بهداشت تصویب شده است و بانک‌ها نیز به تعهد تأمین سرمایه در گردش داروسازان عمل نمی‌کند.»

دولت ابراهیم رئیسی از ۲۳ تیر ۱۴۰۱ با اجرای طرحی تحت عنوان «دارویار» ارز ترجیحی واردات دارو را حذف کرد.

در آن زمان اعلام شد که از این پس به جای ارز دارو، بودجه‌ای معادل آن به شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود تا چتر بیمه گسترش یابد و مردم نیازی به خرید داروی آزاد نداشته باشند.

داده‌های رسمی حاکی است که تا پیش از حذف ارز دارو، دولت سالانه سه میلیارد دلار به واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص می‌داد که اکنون برابر با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان شده و برای سال جاری تنها ۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه دارویار به تصویب رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.